Zarządzaj skutecznie kompetencjami swoich pracowników

Zarządzaj skutecznie kompetencjami swoich pracowników

Matryca kompetencji (Skill Matrix) to doskonałe, a zarazem proste narzędzie wspomagające wizualne zarządzanie kompetencjami w zespole.

więcej >

Zarządzanie pracą zespołu – Kanban Board

Zarządzanie pracą zespołu – Kanban Board

Czy zdarzyło Ci się kiedyś zarządzać pracą zespołu w obliczu każdego dnia wypełnionego w 80% spotkaniami? Albo czy Twoi pracownicy mieli równocześnie 10 projektów w toku i żadnego nie potrafili skończyć? Jeśli tak, to rozwiązanie Kanban Board jest właśnie dla Ciebie.

więcej >

Kamishibai – audytuj standardy w prostszy sposób

Kamishibai – audytuj standardy w prostszy sposób

Wszystko zaczęło się w Japonii w XII wieku kiedy Kamishibai zaczęto wykorzystywać jako prosty i skuteczny sposób komunikacji z osobami niepiśmiennymi. Pomagano im dzięki tej metodzie zweryfikować czy postępują w sposób moralnie właściwy zgodny z ówczesnymi wartościami.

więcej >

Training Within Industry (TWI) – pracuj bezpiecznie i odpowiedzialnie tworząc wysoką jakość produktów

Training Within Industry (TWI) – pracuj bezpiecznie i odpowiedzialnie tworząc wysoką jakość produktów

Training Within Industry (TWI) to program stworzony w czasie II Wojnych Światowej w USA, aby wesprzeć kobiety, które z osób zarządzających domem stały się po wysłaniu mężczyzn na wojnę pracownicami fabryk produkujących m.in. części do samolotów oraz amunicję. Miał im przede wszystkim pomóc w tym, aby pracę wykonywały bezpiecznie, odpowiedzialnie oraz przygotowywały produkt wysokiej jakości. Miały też efektywnie rozwiązywać konflikty oraz doskonalić procesy na swoich miejscach pracy. O programie zapomniano jak tylko mężczyźni wrócili z wojny i zajęli swe dawne stanowiska. Natomiast, zainteresowała się nim Japonia, a szczególnie firma Toyota. Program TWI stał się tam podwaliną pod lean.

więcej >

Wprowadzenie do Kamishibai

Wprowadzenie do Kamishibai

Kamishibai nie jest tylko wizualną metodą audytowania. To narzędzie, które daje dużo większe możliwości, a korzyści z jego skutecznego wdrożenia.

więcej >

Jak działa Kamishibai

Jak działa Kamishibai

Kamishibai to wyjątkowe narzędzie, które codziennie pozwala Ci pracować nad wyrobieniem nawyków w wybranym miejscu procesu (np. stosowanie środków ochrony indywidualnej, prawidłowe i regularne wypełnianie dokumentacji, uporządkowanie miejsca pracy, uzupełnianie tablic wyników, jakość procesu, etc.). Dzięki niemu każdego dnia realnie można stosować doskonalenie małymi krokami w cyklach PDCA. Różni się to znacząco np. od klasycznych audytów 5S, które najczęściej realizowane są raz w miesiącu i są typowym systemem pchanym gdzie kilka osób próbuje wypracować nawyk pozostałych pracowników firmy, co przy takiej częstotliwości jest zazwyczaj nieskuteczne.

więcej >

Transformacja kultury firmy poprzez zastosowanie Kata i TWI

Transformacja kultury firmy poprzez zastosowanie Kata i TWI

Patrick Graupp założyciel TWI Institute wygłosi przemówienie 1 kwietnia 2020 r. w trakcie X Otwartej Konferencji Lean w Poznaniu na temat aktualnych wyzwań przed jakimi stoją firmy – brak wykwalifikowanych pracowników, rosnące wahania i pogorszenie relacje w miejscach pracy, coraz trudniejsze żądania redukcji kosztów i zwiększenia wydajności pracy.  Patrick Graupp od ponad 30 lat dąży do […]

więcej >

Fakty i dane w procesie

Fakty i dane w procesie

Dość często spotykam się w działaniu kadry zarządzającej z podejmowaniem decyzji w oparciu o dane. Jest to całkiem dobry przejaw rozwoju organizacji i wiele osób jest z tego powodu bardzo dumnych. Czy jednak jest to najlepszy i jedyny słuszny sposób zarządzania procesem? Dane Wyobraźmy sobie taką sytuację: Jedziesz samochodem i poruszasz się po autostradzie z […]

więcej >

Czy każdy wskaźnik = KPI?

Czy każdy wskaźnik = KPI?

Jak to jest z tymi wskaźnikami W większości organizacji z którymi się spotykam występuje pewne uproszczenie w nomenklaturze. Otóż zamiast słowa wskaźnik używa się bardzo modnego KPI. Tak jest prościej, krócej i pewnie dla niektórych bardziej profesjonalnie. Warto jednak, żebyśmy pamiętali, że nie każdy wskaźnik to KPI. Żeby to wytłumaczyć posłużę się bardzo prostym przykładem, […]

więcej >

Jak skutecznie definiować problem?

Jak skutecznie definiować problem?

Metoda 5W1H w praktyce Problemy są wpisane w naszą codzienność. Były, są i będą obecne każdego naszego dnia, a naszym zadaniem jest ich rozwiązywanie tzn. znalezienie przyczyny źródłowej i tworzenie działań prowadzących do tego, aby nie pojawiły się ponownie. Zanim jednak rozwiążemy problem i wyeliminujemy przyczynę źródłową wejściem do całego procesu jest właściwe zdefiniowanie problemu. […]

więcej >

Praktyczne narzędzie SPACER

Praktyczne narzędzie SPACER

Usprawnij komunikację w trakcie spotkań i szkoleń. Kiedy ostatnio prowadziłem konferencję Lean Elite część uczestników była zdziwiona, że pierwszym komunikatem jaki się pojawił z mojej strony była kwestia bezpieczeństwa. Okazuje się, że wciąż nie każdy o tym niezwykle istotnym aspekcie pamięta. Moje działanie nie było przypadkowe. Postępowałem po prostu zgodnie z pewnym standardem, którego nauczyłem […]

więcej >

Lean to nie tylko narzędzia – cz. 2

Lean to nie tylko narzędzia – cz. 2

Jest to druga część artykułu o tym, że Lean to nie tylko narzędzia. Jeśli go jeszcze nie przeczytałeś to zacznij klikając tutaj. W naszej codziennej komunikacji bardzo często skupiamy się na informacjach technicznych, które dla nas są ciekawe i ważne, ale z perspektywy odbiorcy (klienta informacji) nie wnoszą wartości. Przykładem jest tutaj bardzo często spotykane […]

więcej >

Czy Lean to tylko narzędzia… ?

Czy Lean to tylko narzędzia… ?

Miałem niedawno spotkanie z nowo mianowanym koordynatorem Lean dużej firmy produkcyjnej (nowe stanowisko w organizacji). Chciał porozmawiać o tym w jaki sposób rozwinąć firmę w kierunku Lean. Niestety w co drugim zdaniu mówił o oszczędnościach, projektach które chce zrealizować i narzędziach Lean jakie wdroży. Kiedy zapytałem co z budowaniem kultury i zaangażowania pracowników usłyszałem „Tak, […]

więcej >

Metoda 5S – poszczególne kroki

Metoda 5S – poszczególne kroki

Droga do dobrze zorganizowanego i przejrzystego miejsca pracy Z mojego doświadczenia jednym z największych blokad właściwego wdrażania 5S jest… nazwa metody. 5S na samym początku używane było przez japończyków jako 5 kroków do stworzenia dobrze zorganizowanego i przejrzystego miejsca pracy. Aby łatwiej było zapamiętać poszczególne kroki każdy z nich nazwano słowem zaczynającym się na literę […]

więcej >

Wdrożenie Metody 5S

Wdrożenie Metody 5S

System Push czy Pull ? Standardowe wdrożenie 5S w wielu organizacjach wygląda tak, że ktoś z biura lub kadry zarządzającej chce wdrożyć nową metodę i rozpoczyna się trudna i skomplikowana implementacja. Jest to klasyczne wdrożenie w systemie pchanym (Push), które przypomina trochę sprzedawcę ulicznego, który stara się namówić spotkanego przechodnia, że elegancko zapakowany zestaw noży, […]

więcej >

Metoda 5S – Wprowadzenie

Metoda 5S – Wprowadzenie

Droga do dobrze zorganizowanego i przejrzystego miejsca pracy  „Prostota jest najwyższą formą wyrafinowania” /Leonardo da Vinci/ Metoda 5S zdecydowanie nie jest trudną metodą. Czytając o niej mamy wrażenie, że koncept jest wręcz banalny i oczywisty. Ta prostota jest właśnie największym wyzwaniem – często tracimy czujność i idziemy na skróty gubiąc jej istotę. Powoduje też ona […]

więcej >

Matryca Kompetencji

Matryca Kompetencji

Zacznij rozwijać swoich pracowników i zarządzać zespołem W tym tygodniu byłem w jednym ze sklepów sieciowych ze sprzętem RTV. Chciałem poradzić się sprzedawcy w sprawie zakupu monitora do biura. Pech chciał, że na dziale był tylko jeden sprzedawca (drugi akurat miał wolne). Co gorsza Pan akurat obsługiwał klientkę, która w trakcie jednej wizyty chciała kupić […]

więcej >