Nazwa tablicy
Zdecydowanie nie rekomenduję tutaj aby nazywać to narzędzie Kamishibai. Kluczem do sukcesu jest przekazanie własności metody pracownikom. Tak więc to oni sami decydują jak ma się nazywać tablica. U klienta z branży spożywczej było to „Graj w zielone”, w innej firmie z obszrau logistyki i dystrybucji „Sygnalizejszyn”.
Więcej o tym aspekcie napiszę w trzeciej części dotyczącej wdrożenia Kamishibai.
Wyniki
To wizualne przedstawienie jak w danym tygodniu zespół pracowników radził sobie z wyrabianiem nawyków. Zielone karty oznaczają, że wynik weryfikacji jest pozytywny, a czerwona, że negatywny.
Dzięki temu z daleka widać jak radzi sobie dany obszar, a często wprowadza to też zdrową rywalizację pomiędzy obszarami, które zaczynają „grać w zielone”.
Dodatkowo jeśli w tygodniowo chcemy tak jak na schemacie powyżej przeprowadzać 10 weryfikacji to widzimy postęp realizacji (brak karty oznacza, że dany audyt nie został zrealizowany).
Skrzynka kart
Rozwiązanie umożliwiające losowanie karty ze stosu i generujące brak przewidywalności w jakim obszarze realizowana będzie weryfikacja (sposób wykonania skrzynki leży w gestii pracowników – może być zamykana na kluczyk, lub otwarta i opierająca się na zaufaniu, że nie będą wybierać karty).
Harmonogram
Rozpiska zawierająca informacje który pracownik w jakim tygodniu ma wykonać weryfikację. Nie ma tutaj informacji szczegółowych w jaki dzień ma to zrobić (wykonuje wtedy kiedy ma czas), ani co konkretnie będzie weryfikować (po przyjściu pod tablicę losuje kartę ze skrzynki).
Bazujemy na zaufaniu do pracowników i szanowaniu ich czasu.
Plan działań
Jeśli pojawi się jakaś niezgodność to w tym miejscu wpisujemy działania jakie należy wykonać, aby proces działał tak jak zakładaliśmy.
Staramy się znaleźć takie rozwiązania, które są możliwe do realizacji w ciągu 1 tygodnia.
Karta
Karta ma 2 strony zawierające dokładnie te same informacje i zdjęcie. Jedna zielone tło, a druga czerwone.
Służy ona do przeprowadzenia weryfikacji w wybranym obszarze w oparciu o jasne, klarowne dla wszystkich wytyczne – dzięki jej zastosowaniu eliminujemy tzw. „Indywidualne odczucie kontrolera/audytora”.
W wersji najbardziej optymalnej zawiera ona zdjęcie stanu docelowego i pytania dotyczące tego co dokładnie należy sprawdzić. Jest to więc podobne do zadań dla 3-latków "Znajdź różnice" z tym, że z doprecyzowującymi pytaniami.