Problemy są wpisane w naszą
codzienność. Były, są i będą obecne każdego naszego dnia, a naszym
zadaniem jest ich rozwiązywanie tzn. znalezienie przyczyny źródłowej i
tworzenie działań prowadzących do tego, aby nie pojawiły się ponownie.
Zanim
jednak rozwiążemy problem i wyeliminujemy przyczynę źródłową wejściem
do całego procesu jest właściwe zdefiniowanie problemu.
Dlaczego
to jest takie ważne? Bo jeśli źle zdefiniujemy problem, to mamy do
czynienia z tzw. metodą SISO (Shit In – Shit Out) i ryzykujemy
poświęcenie dużej ilości czasu, która nie przyniesie nam efektu.
Jak więc skutecznie i właściwie definiować (nazywać) problem? Ja
najczęściej używam do tego metody 5W1H. I tutaj od razu uwaga – tą
metodę widziałem w chyba 10 różnych odmianach – możecie ją znać w trochę
innym rozwinięciu i też będzie to dobre rozwiązanie. W artykule
prezentuje tą wersję, która sprawdza mi się najlepiej w pracy z
klientami.
Metoda 5W1H jest bardzo prosta. Odpowiadamy na 6
poniższych pytań, a następnie na bazie odpowiedzi definiujemy nasz
problem. Dla poniższego przykładu brzmiałby on tak:
„5 nowych reklamacji w październiku 2019 dla wyrobu XYZ. Zostały one
zgłoszone przez klienta ABC dopiero na końcu miesiąca. Jest to dla nas
ważne bo generuje ryzyko utraty klienta i wysokie koszty dla
organizacji”.
Na co szczególnie należy zwrócić uwagę odpowiadając na poszczególne pytania 5W1H?
CO – jeśli tylko to możliwe przedstawmy problem za pomocą konkretnych danych
KIEDY – tutaj też istotne są fakty, tzn. konkretna data albo sytuacja (np. przy produkcji wyrobu X, podczas korzystania z arkusza Y)
GDZIE – podajemy gdzie konkretnie problem wystąpił, tzn. na jakim produkcie, usłudze, ale też i w jakim obszarze czy dziale.
KTO
– najczęstszy błąd w tym punkcie to szukanie winnych. Jego celem jest
zebranie informacji kto zauważył problem (np. pracownik nocnej zmiany,
doświadczony pracownik, kontrola jakości, etc). Czasem używa się tego
punktu do zbudowania kontekstu – problem powstał w procesie obsługiwanym
przez nowego pracownika, albo pracownika innej narodowości (może to być
pomocna informacja w szukaniu przyczyn źródłowych).
DLACZEGO
– to mój ulubiony punkt – odpowiadamy w nim dlaczego problem jest dla
nas ważny, czyli jakie konsekwencje generuje (wspiera to zaangażowanie
zespołu w rozwiązanie problemu, bo bardziej go rozumieją), ale też i
zastanawiamy się czy ten problem jest warty w tej chwili naszej uwagi –
czyli czy warto zainwestować nasz czas w jego rozwiązanie. Bardzo często
w pracy z klientami eliminuje to działanie akcja – reakcja, a zmusza do
refleksji czy w danym momencie to nasz najważniejszy problem do
rozwiązania. Czy np. nie jest to zajęcie się prostym, mało istotnym
problemem tylko po to, żeby nie musieć rozwiązywać trudnego problemu,
który dużo bardziej boli organizację.
JAK – tutaj weryfikujemy sprawność reagowania organizacji na problem.
Głos
klienta (szczególnie finalnego) pokazuje naszą niską umiejętność
wykrywania problemów w toku procesu. Generuje to też najwięcej pracy i
kosztu dla organizacji.
Informacja od pracownika jest tym
bardziej wartościowa im bliżej dany pracownik był źródła problemu. Czyli
wykrycie przez pracownika np. kontroli końcowej jest mniej wartościowe
niż wykrycie przez pracownika, który obsługiwał proces gdzie wystąpił
błąd.
Informacje z procesu to komunikat dla nas, czy nasz
proces/system jest stworzony w sposób umożliwiający szybkie wykrycie
problemu. Może to być komunikat z systemu przy wysłaniu formularza,
wyświetlenie dodatkowego powiadomienia przy pojawieniu się danych, które
normalnie nie występują. W przypadku produkcji np. zmniejszona
wydajność maszyny, którą odczytujemy w systemie.
Sama metoda
nie jest trudna, a powoduje pełne skupienie zespołu na problemie, a nie
szukaniu winnych. Często takie tworzenie 5W1H jest też procesem
czasochłonnym i budzącym dużo emocji – celem jest przecież zdefiniowanie
przez cały zespół wspólnego problemu.
Jeśli chciałbyś przeprowadzić u siebie w organizacji dedykowane warsztaty z metod skutecznego rozwiązywania problemów to zapraszam do wypełnienia formularza na stronie: https://perfectusgroup.pl/zapytaj-o-szkolenie-lean/
This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.
Strictly Necessary Cookies
Strictly Necessary Cookie should be enabled at all times so that we can save your preferences for cookie settings.
If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.