Jest to druga część artykułu o tym, że Lean to nie tylko narzędzia. Jeśli go jeszcze nie przeczytałeś to zacznij klikając tutaj.
W naszej codziennej komunikacji bardzo często skupiamy się na
informacjach technicznych, które dla nas są ciekawe i ważne, ale z
perspektywy odbiorcy (klienta informacji) nie wnoszą wartości.
Przykładem jest tutaj bardzo często spotykane podejście komunikatu:
CO – wdrażamy nowe narzędzie Lean – Metoda 5S
JAK – metoda ma 5 kroków, pierwszy krok to Selekcja… (etc.)
DLACZEGO – bo chcemy mieć czystą halę, porządek, etc.
Charyzmatyczny
Simon Sinek w swoich wystąpieniach i książkach tłumaczy, aby zawsze
zaczynać komunikację od Dlaczego. To właśnie ta informacja wzbudza
zaangażowanie czy zainteresowanie pracownika. Jeśli zrozumie on powód
naszego działania, powód zmiany w organizacji będzie mógł zdecydować czy
chce się zaangażować w ten proces. Jeśli natomiast zaczynamy od
komunikatu CO, to najlepsza droga do systemu Push – na siłę sprzedawania
komuś swoich pomysłów.
Przy okazji: Simona Sinka chcieliśmy w
2015 roku zaprosić na organizowaną przez nas Otwartą Konferencję Lean –
niestety nasz budżet darmowego wydarzenia nie był na to gotowy.
4. Traktuj pracowników jak klientów
Kiedy mówię o tym podejściu na szkoleniach ludzie często w pierwszej chwili są oporni.
Tymczasem
każdy pracownik z naszej firmy to swego rodzaju partner biznesowy.
Jeśli działając przez „Dlaczego” zainteresujemy go Lean i „kupi” od nas
tą ideę, kulturę pracy to wtedy rozmawiamy na zupełnie innej
płaszczyźnie.
Tutaj jest istotna uwaga. Nie chodzi o to, żeby
komuś na siłę sprzedawać Lean. Chodzi o to, żeby mieć na tyle dobry
produkt, w który my wierzymy i jesteśmy zaangażowani, żeby pracownicy
sami chcieli być częścią „społeczności użytkowników”. Tu znowu trzeba
zauważyć, że takie podejście jest dużo bardziej pracochłonne niż
„robienie projektów” czy wdrażanie Leana.
Nam powinno chodzić
jednak o długofalowe działanie i długofalowe relacje z naszymi
klientami. Porozmawiajcie z pracownikami jakie mają problemy, czego
potrzebują. Spróbujcie postawić się w ich sytuacji i zobaczcie czy
komunikacja wokół Lean którą budujecie jest naprawdę dobra i dostosowana
do odbiorców.
5. Daj ludziom sposób komunikowania pomysłów
Bardzo
często brakuje właściwego kanału komunikacji pomysłów od pracownika
operacyjnego. W codziennym ferworze walki o wykonanie planu nie ma czasu
komunikować informacji do przełożonego, albo takie komunikaty giną
gdzieś bo mają niższy priorytet niż bieżące działania. Dlatego też dużo
lepiej jest stworzyć odpowiedni system komunikacji pomysłów prosty i
łatwy w obsłudze dla każdego pracownika.
Najczęściej stosowanym
rozwiązaniem jest tutaj tzw. system sugestii pracowniczych. Dzięki niemu
pracownicy mogą zgłaszać swoje pomysły, które następnie są oceniane i
podejmowana jest decyzja co do zasadności wdrożenia.
Niestety
bardzo często bolączką takich systemów jest fakt, że są one czasochłonne
w obsłudze. W momencie większej liczby wniosków, lub zadań osoby
odpowiedzialnej powstaje wąskie gardło w procesie oceny co nie tylko
wydłuża czas decyzji, ale przede wszystkim demotywuje pracowników – bo
system nie działa.
Drugą bolączką systemu jest fakt, że w znacznej
części organizacji proces ten działa dobrze tylko do momentu decyzji
„wdrażamy/odrzucamy”. Jeśli wniosek trafia do wdrożenia to bardzo często
nie ma osoby, która globalnie by tym zarządzała i wiele dobrych
pomysłów nie zostaje zaimplementowanych.
Szczegółowo o programie sugestii napiszę w kolejnym artykule.
6. Doceniaj zaangażowanie
Kiedy ostatnio pochwaliłeś/doceniłeś swojego pracownika? Jaki jest procentowy udział komunikatów pozytywnych do negatywnych?
Kiedy
prowadzę warsztaty z poziomem operatorów czy brygadzistów bardzo często
pojawia się od nich informacja, że przełożeni nie szanują ich pracy i
nie chwalą za dobre wyniki. Powoduje to najczęściej demotywację i
obojętność na to co się wydarzy. W końcu czy wykonają swoją pracę dobrze
czy źle to i tak komunikaty będą negatywne. W takich warunkach nie ma
potrzeby żeby się starać…
Zacznij od prostego szacunku do
pracownika. Podziękuj mu za dobrze wykonaną pracę, doceń wysiłek,
porozmawiaj z nim w spokoju, a nie pośpiechu.
Co dalej?
Jeśli chciałbym bardziej rozwinąć się w tych kierunkach to rekomenduję Ci:
Program Budowania dobrych relacji z pracownikami wg najlepszych standardów TWI Institute (TWI Job Relations). Więcej dowiesz się na stronie www.twi-polska.pl albo pisząc na adres: biuro@twi-polska.pl
Jako Perfectus Group
jesteśmy jedyny oficjalnym partnerem TWI Institute na rynek Polski. Co
to oznacza? Że oferujemy najwyższe standardy usług w oparciu o
doświadczenia setek firm z całej Polski. Jest to szczególnie istotne
jeśli chcesz prowadzić globalne wdrożenie w kilku lokalizacjach na
świecie.
Jeśli chciałbyś rozwinąć siebie lub swoją firmę w kierunku Lean Management to zajrzyj na naszą stronę internetową www.perfectusgroup.pl lub napisz do mnie wiadomość.
This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.
Strictly Necessary Cookies
Strictly Necessary Cookie should be enabled at all times so that we can save your preferences for cookie settings.
If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.