Lean to nie tylko narzędzia – cz. 2

Jest to druga część artykułu o tym, że Lean to nie tylko narzędzia. Jeśli go jeszcze nie przeczytałeś to zacznij klikając tutaj.

W naszej codziennej komunikacji bardzo często skupiamy się na informacjach technicznych, które dla nas są ciekawe i ważne, ale z perspektywy odbiorcy (klienta informacji) nie wnoszą wartości.

Przykładem jest tutaj bardzo często spotykane podejście komunikatu:

CO – wdrażamy nowe narzędzie Lean – Metoda 5S

JAK – metoda ma 5 kroków, pierwszy krok to Selekcja… (etc.)

DLACZEGO – bo chcemy mieć czystą halę, porządek, etc.

Charyzmatyczny Simon Sinek w swoich wystąpieniach i książkach tłumaczy, aby zawsze zaczynać komunikację od Dlaczego. To właśnie ta informacja wzbudza zaangażowanie czy zainteresowanie pracownika. Jeśli zrozumie on powód naszego działania, powód zmiany w organizacji będzie mógł zdecydować czy chce się zaangażować w ten proces. Jeśli natomiast zaczynamy od komunikatu CO, to najlepsza droga do systemu Push – na siłę sprzedawania komuś swoich pomysłów.

Przy okazji: Simona Sinka chcieliśmy w 2015 roku zaprosić na organizowaną przez nas Otwartą Konferencję Lean – niestety nasz budżet darmowego wydarzenia nie był na to gotowy.

4. Traktuj pracowników jak klientów

Kiedy mówię o tym podejściu na szkoleniach ludzie często w pierwszej chwili są oporni.

Tymczasem każdy pracownik z naszej firmy to swego rodzaju partner biznesowy. Jeśli działając przez „Dlaczego” zainteresujemy go Lean i „kupi” od nas tą ideę, kulturę pracy to wtedy rozmawiamy na zupełnie innej płaszczyźnie.

Tutaj jest istotna uwaga. Nie chodzi o to, żeby komuś na siłę sprzedawać Lean. Chodzi o to, żeby mieć na tyle dobry produkt, w który my wierzymy i jesteśmy zaangażowani, żeby pracownicy sami chcieli być częścią „społeczności użytkowników”. Tu znowu trzeba zauważyć, że takie podejście jest dużo bardziej pracochłonne niż „robienie projektów” czy wdrażanie Leana.

Nam powinno chodzić jednak o długofalowe działanie i długofalowe relacje z naszymi klientami. Porozmawiajcie z pracownikami jakie mają problemy, czego potrzebują. Spróbujcie postawić się w ich sytuacji i zobaczcie czy komunikacja wokół Lean którą budujecie jest naprawdę dobra i dostosowana do odbiorców.

5. Daj ludziom sposób komunikowania pomysłów

Bardzo często brakuje właściwego kanału komunikacji pomysłów od pracownika operacyjnego. W codziennym ferworze walki o wykonanie planu nie ma czasu komunikować informacji do przełożonego, albo takie komunikaty giną gdzieś bo mają niższy priorytet niż bieżące działania. Dlatego też dużo lepiej jest stworzyć odpowiedni system komunikacji pomysłów prosty i łatwy w obsłudze dla każdego pracownika.

Najczęściej stosowanym rozwiązaniem jest tutaj tzw. system sugestii pracowniczych. Dzięki niemu pracownicy mogą zgłaszać swoje pomysły, które następnie są oceniane i podejmowana jest decyzja co do zasadności wdrożenia.

Niestety bardzo często bolączką takich systemów jest fakt, że są one czasochłonne w obsłudze. W momencie większej liczby wniosków, lub zadań osoby odpowiedzialnej powstaje wąskie gardło w procesie oceny co nie tylko wydłuża czas decyzji, ale przede wszystkim demotywuje pracowników – bo system nie działa.

Drugą bolączką systemu jest fakt, że w znacznej części organizacji proces ten działa dobrze tylko do momentu decyzji „wdrażamy/odrzucamy”. Jeśli wniosek trafia do wdrożenia to bardzo często nie ma osoby, która globalnie by tym zarządzała i wiele dobrych pomysłów nie zostaje zaimplementowanych.

Szczegółowo o programie sugestii napiszę w kolejnym artykule.

6. Doceniaj zaangażowanie

Kiedy ostatnio pochwaliłeś/doceniłeś swojego pracownika? Jaki jest procentowy udział komunikatów pozytywnych do negatywnych?

Kiedy prowadzę warsztaty z poziomem operatorów czy brygadzistów bardzo często pojawia się od nich informacja, że przełożeni nie szanują ich pracy i nie chwalą za dobre wyniki. Powoduje to najczęściej demotywację i obojętność na to co się wydarzy. W końcu czy wykonają swoją pracę dobrze czy źle to i tak komunikaty będą negatywne. W takich warunkach nie ma potrzeby żeby się starać…

Zacznij od prostego szacunku do pracownika. Podziękuj mu za dobrze wykonaną pracę, doceń wysiłek, porozmawiaj z nim w spokoju, a nie pośpiechu.

Co dalej?

Jeśli chciałbym bardziej rozwinąć się w tych kierunkach to rekomenduję Ci:

Program Budowania dobrych relacji z pracownikami wg najlepszych standardów TWI Institute (TWI Job Relations). Więcej dowiesz się na stronie www.twi-polska.pl albo pisząc na adres: biuro@twi-polska.pl

Jako Perfectus Group jesteśmy jedyny oficjalnym partnerem TWI Institute na rynek Polski. Co to oznacza? Że oferujemy najwyższe standardy usług w oparciu o doświadczenia setek firm z całej Polski. Jest to szczególnie istotne jeśli chcesz prowadzić globalne wdrożenie w kilku lokalizacjach na świecie.

Jeśli chciałbyś rozwinąć siebie lub swoją firmę w kierunku Lean Management to zajrzyj na naszą stronę internetową www.perfectusgroup.pl lub napisz do mnie wiadomość.

< wstecz