Droga do dobrze zorganizowanego i przejrzystego miejsca pracy
Z mojego doświadczenia jednym z największych blokad właściwego wdrażania 5S jest… nazwa metody.
5S
na samym początku używane było przez japończyków jako 5 kroków do
stworzenia dobrze zorganizowanego i przejrzystego miejsca pracy. Aby
łatwiej było zapamiętać poszczególne kroki każdy z nich nazwano słowem
zaczynającym się na literę S.
Później zainteresowali się tym
Amerykanie i zrobili tłumaczenie metody, ale musieli pozmieniać słowa
tak, żeby zaczynały się na literę S. W pewnym momencie to samo zrobili
Polacy. Nie wiem czy nasze tłumaczenie jest z języka angielskiego czy
japońskiego. Niemniej nie są to słowa przyjazne dla pracowników.
Co
gorsza nagminnie widzę w firmach plakaty promujące 5S zawierające nazwy
angielskie, albo co gorsza japońskie łącznie z oryginalnym zapisem.
Takie podejście niestety dystansuje pracowników i nie buduje ich
zaangażowania.
Tymczasem jakbyśmy przetłumaczyli oryginalne
japońskie słowa na nasz język przy wykorzystaniu darmowego narzędzia
Google Translate to otrzymamy:
Krok 1 – Likwidacja
Z naszego miejsca pracy likwidujemy zbędne rzeczy wg 3 kryteriów:
Ilości – zbyt duży zapas danej rzeczy
Kategorii – nie potrzebuję tej konkretnej rzeczy
Miejsce przechowywania – potrzebuję tą rzecz, ale nie w tym miejscu
Pomocą
przy likwidacji jest system czerwonych kartek. Dzięki jego
wykorzystaniu oznaczamy/tagujemy rzeczy potencjalnie podlegające
likwidacji.
Przykładową czerwoną kartkę zamieszczam poniżej –
zaznaczam jednak, że każda organizacja powinna stworzyć swoją wersję
adekwatną do potrzeb jakie ma.
Krok 2 – Uporządkowanie
Najprościej jest to ująć sformułowaniem: „miejsce na wszystko i wszystko na swoim miejscu”.
Skoro
pozbyliśmy się z naszego miejsca pracy (komputera, biurka, maszyny,
stanowiska) rzeczy zbędnych, to teraz wszystko co nam zostało trzeba
uporządkować.
Uporządkowanie polega na dobraniu właściwych kryteriów umiejscowienia. Mogą to być przykładowo:
Miejsce używania
Częstotliwość używania
Użytkownicy (jedna osoba, czy kilka)
Krok 3 – Czyszczenie
Im
bardziej wchodzimy w kolejne kroki metody tym bardziej znaczenie ma
właściwe ich tłumaczenie. Jaka jest różnica pomiędzy Sprzątaniem a
Czyszczeniem ?
Zasadnicza 🙂
Sprzątanie (często rozumiane
jako główny cel 5S) to relatywnie prosty sposób. Biorę zmiotkę i
zamiatam podłogę. Sprzątam bo jest bałagan (np. cotygodniowe sprzątanie w
domu).
Cel Czyszczenia jest dużo bardziej rozbudowany. Nie tylko
chcemy bowiem przywrócić pożądany stan wypracowany w kroku 2, ale i
wykryć nieprawidłowości i przeciwdziałać im. Dla wyjaśnienia poniżej
znajdziecie 2 przykłady:
Przykład 1:
W
ramach cotygodniowego czyszczenia skrzynki mailowej po raz kolejny
usuwasz mail z raportem od Andrzeja Nowickiego. Jest to raport którego
nie potrzebujesz i nigdy nie czytasz. Wykryłeś nieprawidłowość i
przeciwdziałasz jej wysyłając do Andrzeja mail z prośbą o usunięcie z
listy odbiorców raportu.
Przykład 2:
W
ramach codziennego czyszczenia maszyny na koniec swojej zmiany
zauważyłeś, że izolacja przewodu zasilającego jest uszkodzona. Wykryłeś
nieprawidłowość, która może prowadzić do wypadku, albo uszkodzenia
maszyny. Zgłaszasz potencjalne zagrożenie w odpowiednie miejsce, aby
uniknąć niepożądanej sytuacji.
W kroku 3 często stosowane są
harmonogramy czyszczenia, która definiują zakres pracy do wykonania.
Poniżej przykład szablonu harmonogramu połączony z mapą wskazującą
miejsce działania.
Krok 4 – Czystość
To zdecydowanie mój ulubiony krok jeśli chodzi o dosłowne tłumaczenie.
Klasycznie
przedstawia się ten krok jako Standaryzacja – długi, mało przyjazny
wyraz, który wielu osobom z poziomu operacyjnego niewiele mówi, albo
wręcz kojarzy się negatywnie.
Tymczasem Czystość jest to pewien
STAN, który chcemy osiągnąć. Jeśli chcemy osiągnąć stan czystości, to
musimy znaleźć takie rozwiązania, które spowodują że nie trzeba będzie
sprzątać, albo czynność ta zostanie ograniczona.
Są to powszechnie używane tablice cieni, zdjęcia przedstawiające pożądany stan, opisy, kody kolorystyczne, etc.
Trzeba
też pamiętać, że celem Czystości jest przejrzyste, wizualne miejsce
pracy, a więc takie, które pozwala nam na szybkie wykrycie
nieprawidłowości (problemu) i zareagowanie (przywrócenie stanu
pożądanego).
Z tej perspektywy działania jakie będziemy
podejmowali i ich skuteczność będzie odzwierciedleniem właściwego
zrozumienia tego kroku.
Krok 5 – Wychowanie
Samodyscyplina,
albo samodoskonalenie może nastąpić dopiero wtedy, kiedy wychowamy
pracowników do funkcjonowania w konkretnym obszarze.
Dlatego
najpierw trzeba wychować, a tak naprawdę to wyrobić właściwe nawyki u
naszych pracowników. Trzeba tu zrozumieć, że zmiana nawyków jest to
proces, który często będzie czasochłonny (zwłaszcza jeśli mamy w zespole
pracowników z 30-letnim doświadczeniem).
Pomocne w tym kroku zdecydowanie może być metoda Kamishibai opisana w 3 innych moich artykułach.
Krok
ten zawsze na szkoleniach porównuję do kształcenia dzieci. Naszym
obowiązkiem jako rodzica (a więc ich przełożonego) jest nauczenie
pewnych zasad i wyrobienie w nich nawyków. Jest to proces często żmudny,
czasochłonny i wymagający wielu powtórzeń. Robimy to jednak dlatego, że
zależy nam na ich rozwoju i tym żeby miały dobre życie.
Podsumowanie
Celem
napisania powyższego artykułu było wyjaśnienie na czym polegają
poszczególne kroki metody 5S, a także inspiracja dla tych, którzy z tą
metodą pracują i szukają czegoś nowego. Jeśli po przeczytaniu tego
artykułu wprowadzisz jakieś zmiany w swoim procesie podziel się tym
proszę w komentarzu, żeby było to źródło inspiracji dla innych
użytkowników.
This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.
Strictly Necessary Cookies
Strictly Necessary Cookie should be enabled at all times so that we can save your preferences for cookie settings.
If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.