Standardowe wdrożenie 5S w wielu
organizacjach wygląda tak, że ktoś z biura lub kadry zarządzającej chce
wdrożyć nową metodę i rozpoczyna się trudna i skomplikowana
implementacja.
Jest to klasyczne wdrożenie w systemie pchanym
(Push), które przypomina trochę sprzedawcę ulicznego, który stara się
namówić spotkanego przechodnia, że elegancko zapakowany zestaw noży,
który ma schowany w torbie to wyjątkowa okazja, która na pewno przyda
się przypadkowemu klientowi i znaczenie ułatwi mu życie.
Chciałbym
Wam zaproponować podejście bardziej Leanowskie i związane z systemem
ssącym (Pull). Odwraca ona całkowicie myślenie o metodzie i jest
mentalnie trudniejsze, ale… przeczytajcie i sami oceńcie czy to jest
droga, którą chcielibyście pójść.
Wyobraźcie sobie, że metoda 5S
to produkt / usługa, którą chcecie wypuścić na nowy rynek. Bardzo dbacie
o jej jakość, więc nie chcecie na siłę przekonywać klientów, żeby ją
kupili. Waszym celem jest pokazanie konkretnych wartości, wejście w
interakcję z klientem i zainteresowanie go tym produktem, a w końcu chęć
posiadania, czyli zbliżenie do decyzji zakupu 5S.
Wiem, że brzmi
to abstrakcyjnie, ale w tym szaleństwie jest metoda. Zmiany wdrożenia
tzw. „na twardo”, a bardziej zrozumienie potrzeb klienta i wsłuchanie
się w jego głos.
Do wdrożenia takiego podejścia zachęcam Was
korzystając z narzędzia Business Model Canvas przedstawionego poniżej.
Oczywiście przy założeniu, że dopasowujecie go do Waszych potrzeb, a
pożądanym efektem zamiast monet jest zaangażowanie zespołu.
Po wykonaniu szablonu modelu biznesowego lepiej rozumiecie swoich
klientów ich potrzeby, sposób funkcjonowania, oraz to co będzie dla Was
wsparcie w osiągnięciu sukcesu. Na podstawie szablonu zastanówcie się w
zespole jak chcecie podejść do implementacji 5S (bądź innej metody),
aby dotrzeć do Waszych klientów i zachęcić ich do przetestowania nowego
rozwiązania.
Takie podejście jest na starcie bardziej
pracochłonne i wymagające, ale dobrze zrealizowane (zwłaszcza jeśli
macie zespół z polotem i wyjdziecie poza schematy standardowego
wdrożenia) może dać Wam ciekawy efekt.
W ramach inspiracji poczytajcie sobie o kampaniach promocyjnych marek takich jak Apple, Heyah, Pepsi czy Volvo.
Jednym
z moich ulubionych przykładów jest reklama komputera Apple Macintosh,
która niewiele mówi o samym produkcie, ale zachęca do tego, aby się z
nim zapoznać.
Nie ma jednej złotej recepty na skuteczne wdrożenie 5S. Warto jednak jak najwięcej inspirować się metodami, które są już dostępne i przetestowane. Warto też poprzez eksperymentowanie znaleźć rozwiązania, które najlepiej będą sprawdzały się w Waszej konkretnej organizacji uwzględniając specyfikę firmy i jej kulturę, wiek pracowników, lokalizację, przeszłość we wdrażaniu różnych zmian w organizacji, etc. Na
This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.
Strictly Necessary Cookies
Strictly Necessary Cookie should be enabled at all times so that we can save your preferences for cookie settings.
If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.